
GE.23-25064  (E)    130224    140224 

Human Rights Committee 

  Views adopted by the Committee under article 5 (4) 
of the Optional Protocol, concerning communication 
No. 3252/2018*, ** 

Communication submitted by: Dina Maslova (represented by counsels, Akmat 

Alagushev and Altynai Isaeva) 

Alleged victim: The author 

State party:  Kyrgyzstan 

Date of communication: 30 August 2018 (initial submission) 

Document references: Decision taken pursuant to rule 92 of the 

Committee’s rules of procedure, transmitted to 

the State party on 26 December 2018 (not issued 

in document form) 

Date of adoption of Views: 13 October 2023 

Subject matter: Freedom of expression 

Procedural issues: None 

Substantive issues: Restriction of freedom of expression 

Article of the Covenant: 19 (2) 

Article of the Optional Protocol: None 

1. The author of the communication is Dina Maslova, a national of Kyrgyzstan born in 

1984. She claims that the State party has violated her rights under article 19 of the Covenant. 

The Optional Protocol entered into force for Kyrgyzstan on 7 January 1995. The author is 

represented by counsels. 

  Facts as presented by the author 

2.1 The author is a co-founder of the public foundation, ProMedia, and editor-in-chief of 

an Internet news portal Zanoza. On 30 March 2017, Zanoza published an article about a 

speech delivered by Ms. D., a human rights activist and former deputy of the Kyrgyz 

parliament, at a public round-table event on the theme of the right to peaceful assembly and 

freedom of speech. The article, entitled “Ms. D.: time to reprimand a person with manic 

tendencies”, partially reproduced Ms. D.’s speech, in which she criticized the then President 

of Kyrgyzstan, Almazbek Atambaev. Ms. D. stated that the President was abusing the law to 

  

 * Adopted by the Committee at its 139th session (9 October–3 November 2023). 

 ** The following members of the Committee participated in the examination of the communication: 

Tania María Abdo Rocholl, Farid Ahmadov, Wafaa Ashraf Moharram Bassim, Rodrigo A. Carazo, 

Yvonne Donders, Mahjoub El Haiba, Carlos Gómez Martínez, Laurence R. Helfer, Marcia V.J. Kran, 

Bacre Waly Ndiaye, Hernán Quezada Cabrera, José Manuel Santos Pais, Soh Changrok, Tijana 

Šurlan, Kobayashi Tchamdja Kpatcha, Teraya Koji, Hélène Tigroudja and Imeru Tamerat Yigezu. 

 United Nations CCPR/C/139/D/3252/2018 

 

International Covenant on 

Civil and Political Rights 
Distr.: General 

14 February 2024 

 

Original: English 



CCPR/C/139/D/3252/2018 

2 GE.23-25064 

unfairly target the media and cited instances of violence against protesters, torture and other 

human rights violations. The article both paraphrased and directly quoted Ms. D.’s speech, 

referring to the “flagrant and systematic violations of human rights in the country”, the need 

to stop an individual with “manic tendencies” and an assertion that “the mass media [had 

become] hostage to a person who has a desire to take revenge”. The article did not contain 

the opinions of or editorial remarks by journalists. 

2.2 On 20 April 2017, the Prosecutor General, relying on the provisions of article 4 of the 

Act on the Guarantees of Activities of the President of Kyrgyzstan and article 18 of the Civil 

Code, which guarantees protection of a person’s honour, dignity and professional reputation, 

filed a civil suit for the protection of the honour and dignity of the President. The suit was 

filed against Ms. D., ProMedia and its founders, Mr. I. and the author. In his submission, the 

Prosecutor General relied on the findings of a linguistics expert to the effect that Ms. D.’s 

statements were offensive, portrayed the President in a negative light and contained 

defamatory content that “violated his honour and dignity”. The expert did not examine the 

actual article published on the Zanoza website but based the analysis solely on a transcript 

and video recording of Ms. D.’s speech. The Prosecutor further alleged that Ms. D. had 

accused the President of breaking the law and committing a crime of abuse of authority by 

stating that he facilitated persecution of journalists and the media, and had alleged that the 

President “forced” the new Constitution on the citizens, even though it had been adopted 

through a lawful procedure. As for the article, the prosecutor claimed that Zanoza knowingly 

spread unverified information to countless Internet users, aiming to defame the President. 

2.3 On 26 April 2017, the Oktyabrsky District Court issued an injunction ordering 

ProMedia to remove the article from the Zanoza website and prohibiting the author from 

leaving the country. On 18 May 2017, the author appealed against the order, but on an 

unspecified date her appeal was rejected.1 

2.4 On 30 June 2017, the Oktyabrsky District Court granted the Prosecutor General’s 

request, based on the findings of the linguistics expert, and found that the title and content of 

the Zanoza article were untrue and discredited the honour, dignity and professional reputation 

of the President. The District Court further noted that the act on the mass media obliges 

journalists to ensure the accuracy of the information that is disseminated. If there are 

violations of the act, the responsibility extends to the founder of the media outlet, the editor 

and person sharing information. The District Court did not further elaborate on how the 

Zanoza article violated the above-mentioned provisions. The court ordered ProMedia to 

remove the article from the Zanoza website and the author and other defendants to pay 

non-pecuniary damages in the amount of 3 million soms each (approximately 38,000 euros 

on the day of the judgment). 

2.5 On 17 August 2017, the Bishkek City Court upheld the decision of the district court 

on appeal. The City Court concluded that the expert’s findings were sufficient to establish 

the defamatory nature of Ms. D.’s statements. The court also noted that the article distorted 

some parts of Ms. D.’s speech, in particular the title of the article and one phrase: “A person 

with manic tendencies cannot terrorize six million people like this. He is dragging us into a 

civil war. Maniacs should be warned that he is one and we are many”. In addition, the 

defendants could not prove that the statements in question were true, while it was their duty 

to verify the credibility of the information. Since the author of the article was unknown, the 

founders of ProMedia should be held liable for its publication on the Zanoza website. On 

30  November 2017, the Supreme Court of Kyrgyzstan rejected the author’s cassation appeal. 

  Complaint 

3.1 The author claims that the proceedings in the domestic courts were unfair and that 

their decisions constituted a restriction of her right to freedom of expression, guaranteed by 

article 19 of the Covenant. She further claims that the restriction was not provided by law 

and was neither necessary in a democratic society, nor proportionate to the aim pursued. 

3.2 First, the author argues that any prosecution of a journalist for facilitating the 

dissemination of statements made by another person would seriously reduce the contribution 

  

 1   The author did not provide the text of the appeal or the date of the court decision. 



CCPR/C/139/D/3252/2018 

GE.23-25064 3 

of the press to discussion of the public interest and should be reserved for exceptional 

situations. Article 26 of the act on the mass media provides for an exemption of the mass 

media from liability for disseminating untrue information, “if such information is a verbatim 

reproduction of a public speech”. The author alleges that since the domestic courts failed to 

apply that provision, the restriction on her right to freedom of expression was not provided 

for by law. 

3.3 Furthermore, the author claims that the courts have failed to consider her case in the 

light of the standards applicable to freedom of expression, to conduct a balancing exercise 

between protection of the rights of a public figure and the right to freedom of expression 

through the right to share information of public interest. In particular, the courts did not 

consider that public figures, especially heads of State, should be subject to the highest level 

of scrutiny. 2  Additionally, the courts have disregarded the fact that the article was a 

contribution to a public debate and concerned matters of public interest. Thus, the restriction 

of her rights was not necessary in a democratic society. The author also claims that the 

amount of non-pecuniary damages imposed on her was excessive and thus the restriction was 

not proportionate to the legitimate aim pursued. 

3.4 The author also emphasizes that the present communication should be viewed within 

the broader context of a significantly deteriorating situation for the right to freedom of 

expression in Kyrgyzstan, and in the light of the widespread application of restrictive 

legislation on the right to freedom of expression. A number of other journalists and 

editors-in-chief were sued by the Prosecutor General under the Act on the Guarantees of 

Activities of the President of Kyrgyzstan for several thousand dollars in non-pecuniary 

damages in favour of the then President.3 The author also refers to numerous reports stating 

that the independent media, human rights defenders and civil society in Kyrgyzstan are facing 

serious consequences for exercising the right to freedom of expression.4 

   State party’s observations on admissibility and the merits 

4.1 In a note verbale, dated 26 February 2019, the State party submitted its observations 

on the admissibility and merits of the communication. 

4.2 The State party confirms the author’s description of the events but underscores certain 

aspects. As to the application of the injunctive measures, the State party asserts that they were 

provided by law and, as the author’s job implies a lot of travelling, it was deemed appropriate 

to impose a travel ban for the duration of the court proceedings. 

4.3 The State party further submits that the examination by the linguistics expert of the 

videotape and transcript of Ms. D.’s speech revealed that the speech contained emotionally 

expressive elements, irony and sarcasm. According to the expert’s report, by characterizing 

the President’s ethical and moral standards negatively, Ms. D. had undermined his status and 

tarnished his professional reputation and public image, degrading his honour and dignity. 

Furthermore, the State party points out that while the author argues that the article focused 

on issues of public interest, journalists bear a responsibility to verify information and its 

sources. The article distorted certain parts of Ms. D.’s speech and misrepresented some 

phrases as direct quotations, while they were not part of the speech. In particular, the State 

party refers to the title of the article and several phrases, including “A person with manic 

tendencies cannot terrorize 6 million people like this. He is dragging us into a civil war. 

Maniacs should be warned that he is one and we are many”. 

  

 2   The author refers to European Court of Human Rights, Bodrozoc and Vujin v. Serbia, Application 

No. 38435/05, Judgment, 23 June 2009. 

 3   The author refers to the 2015 report of the Organisation for Economic Co-operation and Development 

(OECD) and the Anti-Corruption Network for Eastern Europe and Central Asia on anti-corruption 

reforms in Kyrgyzstan, in which they recommended that the duty of the Prosecutor General to protect 

the honour and dignity of the President be abolished. Available from 

https://www.oecd.org/corruption/anti-corruption-reforms-in-kyrgyzstan.htm. 

 4   The author refers to a number of reports, including one on the freedom of the press in Kyrgyzstan in 

2017 and “Nations in transit 2017, Kyrgyzstan” issued by Freedom House; Reporters Without 

Borders, “Hour of truth for media freedom in Kyrgyzstan” (accessed on 16 January 2024); and 

Amnesty International Report 2017/2018. The State of the World’s Human Rights, pp. 231 and 232. 



CCPR/C/139/D/3252/2018 

4 GE.23-25064 

4.4 The State party concludes that the author’s right to freedom of expression has been 

lawfully restricted, as it interfered with the former President’s right to honour and reputation. 

Moreover, the State party notes that in 2018 the former President waived part of his claim 

for non-pecuniary damages. 

  Author’s comments on the State party’s observations on admissibility and the merits 

5.1 On 8 and 11 July 2019, the author submitted comments on the State party’s 

observations. 

5.2 First, the author reiterates that the linguistics expert focused the examination on 

Ms. D.’s speech, not on the text of the article. The author argues that since the article only 

presented a partial and edited version of Ms. D.’s speech, the analysis of the speech cannot 

be directly extrapolated to cover the entirety of the text of the article. Furthermore, as the 

domestic courts relied extensively on the conclusions of the expert examination, it is apparent 

that the key legal findings as to the degrading and offensive nature of the speech were, in fact, 

made by the expert and were then merely reproduced in the judicial decisions. 

5.3 Second, the author states that the article published on the Zanoza website did not 

replicate Ms. D.’s speech verbatim, but nor did it distort her statements. The author refers to 

paragraph 15 of the resolution of the Plenum of the Supreme Court of Kyrgyzstan “on judicial 

practice for the resolution of disputes on protection of honour, dignity and business 

reputation”, pursuant to which a verbatim reproduction of public speeches may include 

quotations that differ slightly from the original statement, while retaining the content thereof. 

In addition, some of the phrases that were part of Ms. D.’s speech, which were considered 

problematic by the domestic courts and were also mentioned in the State party’s observations, 

were not reproduced in the article. Furthermore, the domestic courts never assessed the 

accuracy of the content of the article in relation to the original speech. 

5.4 Third, the author reiterates that the text of the article concerned a matter of public 

importance, namely open public debate on the human rights situation in Kyrgyzstan and 

legitimate criticism of the former President in connection with his official duties. The article 

was based on factual material, such as the information from a public round table on human 

rights and quotes from a public figure, Ms. D., who made statements during the round table. 

The factual nature of the material was not disputed and the prosecutor’s claims focused 

mainly on the negative assessment of the former President’s performance of his official duties. 

5.5 The author notes that although the article contained statements by Ms. D. that were 

harsh, perhaps even shocking, they represented her analytical value judgment and being 

clearly subjective and evaluative, did not require verification. In any event, there was a 

sufficient factual basis for the contested allegations and a value judgment supported by facts 

cannot be considered excessive. 5  Furthermore, the article did not discuss the former 

President’s physical or psychological condition, but rather a type of behaviour adopted by 

him to resolve conflicts and disputes with the media, thus assessing his professional 

qualities.6 The author also notes that the article in question was a reporter’s description of a 

public figure’s speech at an official event. News portal Zanoza could not ask questions for 

clarification and therefore obtain a less emotional assessment, and its aim was to convey the 

position of the public figure to the audience, thus contributing to the public debate. 

5.6 Finally, the author emphasizes that the State party did not address the proportionality 

of the injunctive measures imposed on her by the domestic courts. She argues that the travel 

ban had an unjustified deterrent effect on her ability to carry out her professional activities, 

preventing her from participating in international information exchanges and thereby 

negatively affecting her ability to carry out her journalistic duties. 

  

 5  The author refers to European Court of Human Rights, De Haes and Gijsels v. Belgium, Application 

No. 19983/92, Judgment, 24 February 1997. 

 6  The author refers to European Court of Human Rights, Chemodurov v. Russia, Application 

No. 72683/01, Judgment, 31 July 2007. 



CCPR/C/139/D/3252/2018 

GE.23-25064 5 

  State party’s additional observations 

6.1 On 17 March 2020, the State party submitted additional observations on the author’s 

comments. 

6.2 The State party argues that the author’s allegation that the domestic courts had failed 

to conduct a thorough first-hand examination of the case materials is not supported by the 

texts of the judgments. The State party acknowledges that the courts indeed relied on the 

findings of the expert examination in making their decisions. As regards the injunction 

measures, the State party argues that the author failed to provide any examples of how the 

measures interfered with her professional activities. Furthermore, the State party points out 

that the former President waived his claim for non-pecuniary damages. That led to other 

defendants lodging complaints for a supervisory review, which resulted in the revision of the 

judgments in their cases in regard to that specific aspect. Thus, the State party suggests that 

there are no lingering adverse legal consequences for the author arising from the court 

judgments. 

  Issues and proceedings before the Committee 

  Consideration of admissibility 

7.1 Before considering any claim contained in a communication, the Committee must 

decide, in accordance with rule 97 of its rules of procedure, whether the communication is 

admissible under the Optional Protocol. 

7.2 The Committee has ascertained, as required under article 5 (2) (a) of the Optional 

Protocol, that the same matter is not being examined under another procedure of international 

investigation or settlement. 

7.3 The Committee notes the author has exhausted all effective domestic remedies 

available to her. In the absence of any objection by the State party in that regard, the 

Committee considers that it is not precluded from examining the communication under 

article 5 (2) (b) of the Optional Protocol. 

7.4 The Committee considers that the author has sufficiently substantiated her claims 

under article 19 of the Covenant for the purposes of admissibility. The Committee therefore 

declares the communication admissible and proceeds to consideration of the merits. 

  Consideration of the merits 

8.1 The Committee has considered the communication in the light of all the information 

submitted to it by the parties, as required under article 5 (1) of the Optional Protocol. 

8.2 The Committee notes that the decisions of the domestic courts ordering the ProMedia 

foundation to remove the article from the Zanoza website and the author to pay non-pecuniary 

damages in the amount of approximately 38,000 euros, as well as the travel ban imposed on 

the author for the duration of the domestic proceedings, constituted a restriction on the 

author’s right to freedom of expression, as guaranteed by article 19 (2) of the Covenant. The 

Committee must therefore examine whether the imposed restriction was justified under the 

criteria provided by article 19 (3) of the Covenant. 

8.3 The Committee refers to its general comment No. 34 (2011), according to which 

freedom of opinion and expression are essential for any society and constitute the foundation 

stone of every free and democratic society (para. 2). According to article 19 (3) of the 

Covenant, the right to freedom of expression can be subject to certain restrictions, but only 

such as are provided by law and are necessary: (a) for respect for the rights or reputations of 

others; or (b) for the protection of national security or public order, or of public health or 

morals (para. 28). All restrictions imposed on freedom of expression must be provided by 

law. They may only be imposed on the grounds set out in subparagraphs (a) and (b) of 

article 19 (3) and they must conform to the strict tests of necessity and proportionality. 

Furthermore, the Committee recalls that a free, uncensored and unhindered press or other 

media, including internet news portals, as in this case, is essential in any society to ensure 

freedom of opinion and expression and the enjoyment of other Covenant rights. That implies 

a free press and other media able to comment on public issues without censorship or restraint 



CCPR/C/139/D/3252/2018 

6 GE.23-25064 

and to inform public opinion. It constitutes one of the cornerstones of a democratic society 

(para. 13). 

8.4 Turning to the circumstances of the present case, the Committee notes the State party’s 

argument that the judgments of the domestic courts were based on the relevant provisions of 

Kyrgyz legislation, and their application pursued the legitimate aim of the protection of the 

reputation or rights of others, namely the then President. The Committee also notes that 

according to the author, the restriction imposed on her was not provided for by law and was 

neither necessary in a democratic society, nor proportionate to the aim pursued. Even 

assuming the restriction was provided for by law, as argued by the State party, the Committee 

would have to decide whether the restriction on the author’s right to freedom of expression 

was necessary and proportionate. 

8.5 In circumstances of public debate concerning public figures in the political domain 

and public institutions, the value placed by the Covenant upon uninhibited expression is 

particularly high. All public figures, including those exercising the highest political authority 

such as heads of State, are legitimately subject to criticism and political opposition.7 In the 

present case, however, the domestic courts relied extensively on the negative portrayal of the 

President in the article to justify the restriction on the author’s rights. According to the author, 

that conclusion was drawn entirely from the findings of the linguistics expert, which focused 

mainly on Ms. D.’s speech, but did not evaluate the content of the article itself. It is also 

apparent that the courts did not attempt to conduct their own legal analysis of the article in 

question. In particular, their judgments did not specify which passages of the article were 

deemed problematic or how they affected the President’s honour and reputation. Although 

the courts reproduced the expert assessment that Ms. D.’s speech contained expressions 

degrading to the President’s honour, they did not quote any such expressions from the article. 

8.6 Furthermore, the Committee observes that the courts failed to consider thoroughly all 

the circumstances of the case and to give due weight to the respective status of the former 

President and the author, as well as to the content of the publication. First, the author as a 

journalist was sanctioned for disseminating the statements of another person, including with 

edits.8 Although the appellate court noted that some statements had been distorted, it did not 

specify how they had been modified or whether the modifications had changed their original 

meaning. Notwithstanding this, it transpires from the judgments that the courts proceeded 

from the fact that the article merely disseminated the statements by Ms. D. that the court 

found untrue and offensive. The domestic courts did not, however, adduce any reasons for 

taking adverse actions9 against a journalist for reporting on matters of public interest by 

disseminating the statements of another person.10 At the same time, the courts failed to assess 

the context of the publication, its nature and wording, its contribution to the public debate11 

and the fact that a head of State should tolerate higher levels of criticism than a private 

individual.12 Furthermore, the courts did not evaluate the impact on the author of the imposed 

restrictions, the hefty amount of non-pecuniary damages imposed by the court and the 

obligation to remove the article from the website, thus failing to weigh the rights of the author 

against those of the plaintiff. 

8.7 Lastly, the Committee disagrees with the State party’s objection that the waiver of 

non-pecuniary damages by the former President rendered the decisions of the domestic courts 

devoid of any legal consequences. Even though the proceedings against the author were 

formally civil, the hefty amount of non-pecuniary damages clearly indicates the punitive 

nature of the measure applied. In that regard the Committee notes that in 2011, Kyrgyz 

legislators decriminalized libel, aligning the Criminal Code with the Constitution, which 

  

 7   Marques de Morais v. Angola. (CCPR/C/83/D/1128/2002), para. 6.8, and European Court of Human 

Rights, Lingens v. Austria, Application No.9815/82, Judgment, 8 July 1986, para. 42. 

 8  European Court of Human Rights, Index.hu Zrt v. Hungary, Application No. 77940/17, Judgment, 

7 September 2023, para. 26. 

 9  General comment No 34 (2011), para. 45. 

 10   See, mutatis mutandis, European Court of Human Rights, Jersild v. Denmark, Application 

No. 15890/89, Judgment, 23 September 1994, para. 35. 

 11   General comment No 34 (2011), para. 47. 

 12   Ibid., para. 38. 

http://undocs.org/en/CCPR/C/83/D/1128/2002


CCPR/C/139/D/3252/2018 

GE.23-25064 7 

prohibits criminal liability as a punishment for disseminating information that tarnishes an 

individual’s reputation and dignity. The Committee observes that the now-repealed 

article 127 of the Criminal Code punished libel in public speeches or on mass media by a fine 

of up to a maximum of 100,000 soms. However, in the present case, the author was ordered 

to pay an amount of 3,000,000 soms, which is 30 times greater than what she would have 

paid if she had been criminally convicted under the former provision on libel in the Criminal 

Code. The court’s judgment became final and enforceable, and the sole reason for which the 

compensation part of the judgments was not claimed was a personal decision of the plaintiff, 

which was an unpredictable factor, rather than as a result of a regular legal procedure. Given 

that the author was sued for defaming the then head of State and for exercising professional 

journalistic activities while reporting on issues that were undoubtedly matters of public 

interest, it is evident that the judgment of the domestic courts had a chilling effect on the 

author’s right to freedom of expression.13 

9. In view of the above, the Committee concludes that the restriction imposed on the 

author’s right to freedom of expression was neither necessary nor proportionate. Therefore, 

the Committee, acting under article 5 (4) of the Optional Protocol, is of the view that the facts 

before it disclose a violation of article 19 of the Covenant. 

10. In accordance with article 2 (3) (a) of the Covenant, the State party is under an 

obligation to provide the author with an effective remedy. This requires it to make full 

reparation to individuals whose Covenant rights have been violated. Accordingly, the State 

party is obligated to refund the court expenses paid by the author and provide her with 

adequate compensation. The State party is also under an obligation to take all steps necessary 

to prevent similar violations from occurring in the future. 

11. Bearing in mind that, by becoming a party to the Optional Protocol, the State party 

has recognized the competence of the Committee to determine whether there has been a 

violation of the Covenant and that, pursuant to article 2 of the Covenant, the State party has 

undertaken to ensure to all individuals within its territory and subject to its jurisdiction the 

rights recognized in the Covenant and to provide an effective and enforceable remedy when 

it has been determined that a violation has occurred, the Committee wishes to receive from 

the State party, within 180 days, information about the measures taken to give effect to the 

Committee’s Views. The State party is also requested to publish the present Views and 

disseminate them broadly in the official languages of the State party. 

    

  

 13  See, mutatis mutandis, Kankanamge v. Sri Lanka (CCPR/C/81/D/909/2000), para. 9.4. 

http://undocs.org/en/CCPR/C/81/D/909/2000

	Views adopted by the Committee under article 5 (4) of the Optional Protocol, concerning communication No. 3252/2018*, **
	Facts as presented by the author
	Complaint
	State party’s observations on admissibility and the merits
	Author’s comments on the State party’s observations on admissibility and the merits
	State party’s additional observations
	Issues and proceedings before the Committee
	Consideration of admissibility
	Consideration of the merits



