
 

GE.23-24298  (E)    211223    211223 

Human Rights Committee 

  Decision adopted by the Committee under the Optional 
Protocol, concerning communication No. 2824/2016*, ** 

Communication submitted by: V.G. (not represented by counsel) 

Alleged victim: The author 

State party:  Russian Federation 

Date of communication: 7 May 2016 (initial submission) 

Document references: Decision taken pursuant to rule 92 of the 

Committee’s rules of procedure, transmitted to 

the State party on 12 October 2016  

Date of adoption of decision: 31 October 2023 

Subject matter: Protection of honour and reputation  

Procedural issues:  Exhaustion of domestic remedies; substantiation 

of claims; abuse of the right of submission 

Substantive issues:  Fairness of proceedings; honour and reputation 

Articles of the Covenant:  14 (1), (2) and (6), 16 and 17  

Articles of the Optional Protocol: 2, 3 and 5 (2) (b) 

1. The author of the communication is V.G., a national of the Russian Federation born 

in 1962. He claims that the Russian Federation has violated his rights under articles 14 (1) 

and (6), 16 and 17 of the Covenant. The Optional Protocol entered into force for the State 

party on 1 January 1992. The author is not represented by counsel. 

  Facts as submitted by the author 

2.1 Between 2 March 2009 and 18 March 2011, the author was the head of the local 

administration in Sapozhok – a town in the Ryazan Region of the Russian Federation. He 

was also an assistant to a deputy of the State Duma of the Federal Assembly of the Russian 

Federation at the material time. 1  According to the author, since November 2010, the 

Sapozhok Council of Deputies has been attempting to damage his reputation and remove him 

from office.  

  

 * Adopted by the Committee at its 139th session (9 October–3 November 2023). 

 ** The following members of the Committee participated in the examination of the communication: 

Tania María Abdo Rocholl, Farid Ahmadov, Wafaa Ashraf Moharram Bassim, Rodrigo A. Carazo, 

Yvonne Donders, Mahjoub El Haiba, Carlos Gómez Martínez, Laurence R. Helfer, Marcia V.J. Kran, 

Bacre Waly Ndiaye, Hernán Quezada Cabrera, José Manuel Santos Pais, Soh Changrok, Tijana 

Šurlan, Kobauyah Tchamdja Kpatcha, Teraya Koji, Hélène Tigroudja and Imeru Tamerat Yigezu. 

 1   According to the documents provided by the author, he was an assistant to deputy R. of the Liberal 

Democratic Party of Russia. 

 United Nations CCPR/C/139/D/2824/2016 

 

International Covenant on 

Civil and Political Rights 
Distr.: General 

21 December 2023 

 

Original: English 



CCPR/C/139/D/2824/2016 

2 GE.23-24298 

2.2 On 19 March 2011, NTV, a free-to-air television channel, broadcast a news report 

covering the emergency situation that was taking place in Sapozhok due to the 

malfunctioning of the sewerage system in the town. According to the author, the news report 

contained untrue information, defaming him by affronting his honour and dignity. The report 

accused him of illegally selling a sewage truck owned by the municipality, which is a criminal 

offence. The author submits that he did not commit that crime, which was actually committed 

by V.A.S. – a former director of a municipal enterprise, who illegally sold the vehicle to his 

wife at a low price. In a court judgment dated 17 July 2012, V.A.S. was found guilty of abuse 

of authority under article 201 (1) of the Criminal Code for the illegal alienation of municipal 

property. The author also submits that in the news report he was unlawfully accused of 

another crime, namely the unlawful deprivation of liberty of deputies from the local Council 

of Deputies, and was referred to as a “bastard”. On 20 March 2011, the news report was 

posted in the public domain on the Internet. The information contained in the report was also 

published by several other media outlets, including at a regional level.  

2.3 On 27 November 2013, the author lodged a civil lawsuit with Presnensky District 

Court in Moscow against the NTV television company and the correspondent I.T. – the author 

of the news report, to protect his honour, dignity and reputation and to claim reimbursement 

of damages and compensation for moral harm. Specifically, the author requested that the 

following expressions in the news report be retracted and declared untrue and defamatory of 

his honour and dignity: “A vital machine (a sewage truck) was sold by the head of the local 

administration (V.G.) to the wife of his personal driver, but she failed to cope with the 

profitable business and the vehicle ended up in an impoundment lot. This cost V.G. his seat 

– at a general meeting, outraged residents removed him from his post. But the resignation did 

not help to solve the odorous problem in the town. Miraculously, the vehicle, with an 

estimated value of 50,000 roubles, was first rented to the wife of V.G.’s driver, and was then 

sold for a ridiculous sum (150 roubles). And the result was an unnatural monopoly on the 

village sewage.” The author argued, in support of his civil claim, that the above-mentioned 

statements were untrue and defamatory, as he had been accused of committing a criminal 

offence under article 159 of the Criminal Code (i.e. fraud), which he had not committed. The 

crime had been committed by V.A.S., who had been convicted in a court judgment dated 

17 July 2012. 

2.4 On 26 March 2014, Presnensky District Court rejected the author’s claim as 

unfounded. It assessed the contested expressions and found that the information contained in 

them could not be said to be defamatory of the author with regard to his honour and dignity. 

In particular, with respect to the following expression in the news report: “A vital machine 

(a sewage truck) was sold by the head of the local administration (V.G.) to the wife of his 

personal driver”, the court found that there were no grounds to conclude that it was 

defamatory, as it did not contain allegations of a violation by the author of the current 

legislation, or of bad faith on his part in carrying out his activities, or of a violation of business 

ethics or business customs, detracting from his honour, dignity and reputation. With respect 

to the expression “This cost V.G. his seat – at a general meeting, outraged residents removed 

him from his post”, the court found that it did not contain any statements about the author’s 

own actions. The court also found that the author was not mentioned in the other contested 

expressions. It therefore concluded that, in the absence of a focus on an individual, there was 

no negative assessment of a particular person. It further found that the news report, which 

covered the problems related to the improper functioning of the municipality’s sewerage 

system, contained an expression of the journalist’s personal subjective opinion, evaluative in 

nature, concerning the issue at hand.  

2.5 On 26 August 2014, the author lodged an appeal against the decision of the court of 

first instance, complaining that the decision had been rendered in his absence and that he had 

not been duly notified of the time and place of the hearing.2 The author also challenged the 

court’s findings, arguing, inter alia, that the news report contained sufficient information to 

identify him as the head of the local administration in Sapozhok. He further argued that the 

  

 2   As it transpires from the documents provided by the author, L.O.A., the author’s representative by 

power of attorney, participated in the first instance hearing.  



CCPR/C/139/D/2824/2016 

GE.23-24298 3 

report contained untrue statements of fact attacking his honour and dignity and defaming him, 

as well as libel and slander against him.  

2.6 On 10 December 2014, Moscow City Court rejected the appeal as unfounded and 

upheld the judgment of the first instance court. It found no grounds to depart from the 

assessment made by that court, noting that the facts highlighted in the news report – the 

impossibility of using the only sewage truck available in the town because it had been sold, 

which had led to a serious problem in the municipality – were not disputed by the author. 

Thus, the journalist in the present case had a sufficient factual basis to conclude that it was 

the author, as the head of the local administration and the public official in charge of ensuring 

the functioning of the sewerage system in the town, who was responsible for the situation. 

Moscow City Court noted the importance of ensuring a fair balance between private interests 

on the one hand, and freedom of the media on the other. In that respect, it found that the 

journalist in the present case was covering particularly significant problems in society, that 

is, violations in the utilities sector and the emergency situation in the town, and was entitled 

to resort to journalistic exaggeration and even provocation. 

2.7 On 8 April 2015, the author lodged a cassation appeal with the Presidium of Moscow 

City Court, essentially reiterating his complaints raised on appeal to the effect that the 

contested news report contained untrue, defamatory statements of fact, as well as libel and 

slander against him. 

2.8 On 2 June 2015, a judge of Moscow City Court dismissed the cassation appeal and 

refused to refer the case for consideration by the Presidium of the Court, finding that the first 

instance and appeal courts had duly assessed the arguments and evidence provided by the 

parties and that there were no grounds for these to be reassessed.  

2.9 The author submits that, although there was a possibility under domestic law to lodge 

a further appeal in cassation before the Supreme Court of the Russian Federation, he did not 

have time to do so, as he received the decision dated 2 June 2015 of the Moscow City Court 

judge on 11 June 2015, that is, on the same day that, according to the author, the statutory 

six-month time limit for lodging a cassation appeal expired. The author further submits that 

lodging an application for a reset of the missed procedural time limit would have resulted in 

delaying the process in his case for several years, and would be futile anyway as it is 

practically unrealistic for ordinary citizens to obtain justice in the State party, especially in a 

dispute with a federal television channel.  

2.10 The author submits that he lodged numerous complaints with the Office of the 

Prosecutor requesting that employees of the NTV television company be held criminally 

liable for defamation. His requests did not yield any results.3  

  Complaint 

3. The author claims, in his initial submission to the Committee, that the facts of the case 

reveal a violation of his rights under articles 14 (1) and (6), 16 and 17 of the Covenant.4 He 

argues that NTV caused serious damage to his reputation and authority. The news report 

belittled his honour and dignity, and contained slander and direct insults. Furthermore, 

several government employees took part in ruining his reputation, including a former minister 

from the regional government and the former prosecutor of the municipality.5 The author 

submits that the domestic courts refused to protect his rights. On 26 March 2014, the first 

instance court rejected his claim in his absence; he had not been duly notified of the court 

hearing. The court also did not examine the judgment of 17 July 2012 in the case of V.A.S. 

The author submits that the judicial system in the State party is not independent.6  

  

 3   The materials submitted to the Committee contain official responses to the author’s respective 

complaints, explaining to the author his right to file a civil lawsuit for defamation.  

 4   The author also invokes in his application art. 12 of the Universal Declaration of Human Rights; and 

arts. 6 (1), 8 (1) and (2), 10, 13 and 14 of the Convention for the Protection of Human Rights and 

Fundamental Freedoms (European Convention on Human Rights) and art. 3 of Protocol No. 1 thereto.  

 5   No further details are provided as to the alleged violation. 

 6   No further arguments are provided.  



CCPR/C/139/D/2824/2016 

4 GE.23-24298 

  State party’s observations on admissibility 

4.1 In a note verbale dated 9 December 2016, the State party submitted its observations 

on the admissibility of the communication, noting that the author had not exhausted domestic 

remedies, as he had failed to bring a complaint before the Supreme Court in the framework 

of the cassation proceedings. The State party explains that, according to the domestic 

procedural legislation (art. 376 of the Civil Procedure Code), an appeal in cassation may be 

lodged within six months of the court judgment in a civil case becoming binding. The author 

has the possibility to apply for a reset of the missed procedural time limit to lodge his 

cassation appeal. The State party further explains that the time limit may be reset in 

exceptional circumstances, for valid reasons which, viewed objectively, made it impossible 

to lodge a complaint within the prescribed time limit, provided that those circumstances 

occurred within a period no longer than one year after the judgment became binding. The 

State party further submits, with reference to the jurisprudence of the European Court of 

Human Rights in Abramyan and Others v. Russia,7 that filing a cassation appeal with the 

Supreme Court is an effective remedy in civil cases. 

4.2 The State party also argues that the author failed to substantiate his complaints under 

articles 14, 16 and 17 of the Covenant, noting in this respect that mere allegations relating to 

a “politicized judicial system” and the absence of an “independent judicial system” do not 

constitute evidence of any specific violation. The State party considers that the 

communication is inadmissible under articles 2 and 3 of the Optional Protocol as manifestly 

ill-founded. 

  Author’s comments on the State party’s observations on admissibility 

5.1 On 10 January 2017, the author submitted his comments, arguing that the news report 

had been ordered and well planned by high-ranking officials of the State party in order to 

damage his reputation and create a negative opinion about him. Therefore, applying for a 

reset of the missed procedural time limit would not bring any positive results. The author also 

submits that the time limit was missed through no fault of his own, but due to the lengthy 

examination of his case by the courts of appeal and cassation. 

5.2 The author further argues that the State party’s observations relate only to the civil 

law aspect of his case and do not take into account other aspects, namely the fact that in the 

news report he was accused of committing two serious criminal offences – the unlawful sale 

of municipal property and the unlawful detention of several deputies from the local Council 

of Deputies. The author reiterates that he did not commit those crimes. Investigative measures 

carried out into those facts resulted in the refusals to institute criminal proceedings against 

him. Thus, according to the author, the publication of the news report by the television 

company constituted a knowingly false denunciation and an insult of him as a representative 

of authority, which is a criminal offence. Furthermore, according to the author, NTV, as a 

State television company representing public authority, publicly declared him a criminal, and 

therefore violated his right to be presumed innocent. The State party, in its turn, took no 

action to prosecute those responsible and hold them criminally liable. As a result of the media 

harassment, he lost his job and his source of income. 

5.3 Commenting on the State party’s argument as to the inadmissibility of the 

communication for being ill-founded, the author reiterates, with reference to article 14 (2) of 

the Covenant, that the State television company NTV, in breach of the principle of the 

presumption of innocence, publicly accused him of having committed criminal offences 

which he had not committed. With reference to article 16 of the Covenant, the author submits 

that he was deprived of recognition of his legal personality as a result of the State party’s 

failure to prosecute those responsible for disseminating defamatory information about him 

and to restore his good name and reputation. With reference to article 17 (1) and (2) of the 

Covenant, the author submits that the dissemination of untrue information about him in the 

media constituted an attack on his honour and reputation. The State party failed to provide 

protection against the interference with the relevant right. The author asks the Committee to 

  

 7   European Court of Human Rights, Abramyan and Others v. Russia (applications No. 38951/13 and 

No. 59611/13), decision of 12 May 2015, para. 93. 



CCPR/C/139/D/2824/2016 

GE.23-24298 5 

declare the communication admissible and to request the State party to take measures to 

refute the defamatory information about him and to punish those responsible. 

  State party’s further observations 

6.1 In a note verbale dated 16 June 2017, the State party submitted its observations, 

reiterating its position that the communication is inadmissible.  

6.2 In relation to the author’s argument that Presnensky District Court failed to duly notify 

him of the first instance hearing held on 26 March 2014, the State party submits that on 

4 March 2014 a summons was sent to the author by registered mail with return receipt, 

requesting him to appear in court on 26 March 2014. The summons was returned to the court 

due to its non-receipt by the addressee and the expiry of the postal storage period. The 

author’s representative by power of attorney, O.A.L., participated in the hearing at the first 

instance court, as well as at the appeal. The State party considers that, despite the author’s 

absence at the hearing on 26 March 2014, the courts ensured equality of arms in the present 

case.8 

6.3 With respect to the author’s complaint that his right under article 14 of the Covenant 

was violated on account of the refusal by the courts to satisfy his claims, the State party 

argues that, in the present case, there are no grounds to conclude that the evaluation of facts 

and evidence and the application of domestic law by the court were clearly arbitrary or 

amounted to a manifest error or denial of justice, or that the court otherwise violated its 

obligation of independence and impartiality. Concerning the author’s complaint under 

article 16 of the Covenant, the State party argues that the communication does not contain 

any information disclosing a violation of the relevant rights of the author.9 The author lodged 

his claims before the domestic courts and authorities, who gave an appropriate assessment of 

his arguments. Thus, the arguments as to a failure to provide the author with protection are 

unsubstantiated. Also, according to the State party, the communication does not contain any 

factual evidence of a violation of the author’s rights under article 17 of the Covenant. The 

State party notes in this respect that the author brought the claim for protection of his honour 

and reputation against the NTV television company, whereas “State authorities did not take 

part in the proceedings”. 

  Author’s comments on the State party’s further observations  

7.1 On 31 July 2017 and 7 August 2017, the author submitted comments on the State 

party’s observations. The author reiterated his arguments about the alleged violation of his 

right under article 14 (2) of the Covenant and emphasized that his communication must be 

examined, first and foremost, in the light of the violation of the principle of the presumption 

of innocence guaranteed by article 14 (2) of the Covenant.  

7.2 With regard to the alleged violation of article 16 of the Covenant, the author argues 

that, since the State party did not ensure respect for his fundamental rights and freedoms, his 

right under the said article was violated. Concerning the complaint under article 17 of the 

Covenant, the author reiterates his argument that the untrue information disseminated about 

him in the media constituted an attack on his honour and reputation, and that the State party 

failed to provide protection. He refers to the obligation for a journalist under the domestic 

legislation to verify the accuracy of reported information and to respect the rights, legitimate 

interests, honour and dignity of persons. The author submits that the news report was a 

planned action of political reprisals against him as a representative of the political opposition. 

After the publication of the information about him, he was unable to find a job. Not only he 

  

 8   Reference is made to the Committee’s general comment No. 32 (2007) on the right to equality before 

courts and tribunals and to a fair trial, paras. 7, 8 and 13; and to European Court of Human Rights, 

Gankin and Others v. Russia (applications Nos. 2430/06, 1454/08, 11670/10 and 12938/12), 

judgment of 31 May 2016, para. 25.  

 9   Regarding the scope of art. 16 of the Covenant, reference is made to Jit Man Basnet and Top Bahadur 

Basnet v. Nepal (CCPR/C/112/D/2051/2011), para. 8.7; Ram Kumar Bhandari v. Nepal 

(CCPR/C/112/D/2031/2011), para. 8.8; Madoui v. Algeria (CCPR/C/94/D/1495/2006), para. 7.7; and 

Khirani v. Algeria (CCPR/C/104/D/1905/2009), para. 7.9. 

http://undocs.org/en/CCPR/C/112/D/2051/2011
http://undocs.org/en/CCPR/C/112/D/2031/2011
http://undocs.org/en/CCPR/C/94/D/1495/2006
http://undocs.org/en/CCPR/C/104/D/1905/2009


CCPR/C/139/D/2824/2016 

6 GE.23-24298 

but also members of his family were subjected to “harassment”. Thus, his wife was dismissed 

from her job.10 

7.3 The author reiterates that he has exhausted all available domestic remedies, but that 

the State party failed to restore his violated rights. He asks the Committee to consider the 

present communication on the merits, and to recommend to the State party to take measures 

to refute the defamatory information about him, to offer him a public apology, to provide him 

with the opportunity to refute the disseminated information by speaking on a federal 

television channel, to take measures to prosecute officials and journalists involved in the 

dissemination of the information, and to pay him compensation for non-pecuniary damage in 

the amount of €1 million and compensation for loss of profits in the amount of Rub 2,730,000. 

  Issues and proceedings before the Committee 

  Consideration of admissibility 

8.1 Before considering any claim contained in a communication, the Committee must 

decide, in accordance with rule 97 of its rules of procedure, whether the communication is 

admissible under the Optional Protocol. 

8.2 The Committee has ascertained, as required under article 5 (2) (a) of the Optional 

Protocol, that the same matter is not being examined under another procedure of international 

investigation or settlement. 

8.3 The Committee notes that the State party challenges the admissibility of the present 

communication for non-exhaustion of the available domestic remedies. In particular, the 

State party submits that the author has failed to complain to the Supreme Court of the Russian 

Federation in the framework of the cassation procedure under the Civil Procedure Code, as 

amended by Federal Law No. 353-FZ (which entered into force on 1 January 2012), which 

is an effective domestic remedy in civil cases. In this respect, the Committee takes note of 

the State party’s reference to the decision of 12 May 2015 of the European Court of Human 

Rights in Abramyan and Others v. Russia.11 

8.4 In this respect, the Committee observes, insofar as is relevant in the circumstances of 

the present case, that the Civil Procedure Code, as amended by Federal Law No. 353-FZ and 

in force at the material time, introduced a new system of review of judgments adopted by 

courts of general jurisdiction in civil cases, comprising the appeal, cassation and supervisory 

review procedures. With respect to the cassation procedure – a review on points of law of 

court judgments that have acquired binding force – the amended provisions envisaged two 

consecutive levels of cassation review. Specifically, an appeal in cassation could first be 

lodged before the presidia of the regional courts and subsequently before the Civil Chamber 

of the Supreme Court of the Russian Federation (art. 377 of the Civil Procedure Code). The 

admissibility of an appeal in cassation was considered by a single judge, within the 

established deadlines. Following the examination, the single judge had to adopt a decision – 

either dismissing the appeal in cassation for lack of grounds for reviewing the court judgment 

under the cassation procedure, or transferring it for examination on the merits by the court of 

cassation (arts. 381, 383 and 384 of the Civil Procedure Code). Judgments could be 

challenged in the framework of the cassation procedure within six months of the date on 

which they became legally binding (art. 376 of the Civil Procedure Code). The Plenum of the 

Supreme Court of the Russian Federation, in its resolution of 11 December 2012 (in force at 

the material time), clarified that the six-month time limit covered both cassation levels; it was 

to begin to run on the day following the adoption of a decision by a court of appeal in a case,12 

  

 10   The author does not provide information about the place of work or the grounds for dismissal of his 

wife.  

 11   European Court of Human Rights, Abramyan and Others v. Russia, paras. 28–96.  

 12   The rule is predetermined by the relevant procedural norms stipulating that a decision adopted by a 

court of appeal enters into force from the date of its adoption, that is, immediately (arts. 329 (5) and 

335 of the Civil Procedure Code). 



CCPR/C/139/D/2824/2016 

GE.23-24298 7 

moreover the time spent by the courts in considering appeals in cassation was not to be taken 

into account in the calculation of the six-month time limit.13  

8.5 Turning to the circumstances of the present case, the Committee notes that the 

impugned judgment of the first instance court in the author’s case was upheld by the court of 

appeal on 10 December 2014 (see para. 2.6 above) and acquired binding force on the same 

date, thus triggering the start of the six-month time limit for lodging a cassation appeal. On 

8 April 2015, the author lodged his appeal in cassation at the regional level – before the 

Presidium of Moscow City Court. The appeal was dismissed by one of the Court’s judges on 

2 June 2015 (see paras. 2.7 and 2.8. above). As submitted by the author and not disputed by 

the State party, the judge’s decision of 2 June 2015 was received by the author on 11 June 

2015. In the present communication before the Committee, the author argues that, in view of 

the receipt of the decision on the last day of the six-month time limit, he did not have time to 

lodge a further appeal in cassation before the Supreme Court.  

8.6 The Committee recalls that the function of the exhaustion requirement under 

article 5 (2) (b) of the Optional Protocol is to provide the State party itself with the 

opportunity to remedy the violation suffered by an individual.14 The Committee also refers 

to its jurisprudence to the effect that authors must avail themselves of all domestic remedies 

in order to fulfil the requirement of article 5 (2) (b) of the Optional Protocol, insofar as such 

remedies appear to be effective in the given case and are de facto available to the authors.15 

Authors must exercise due diligence in the pursuit of available remedies, and mere doubts or 

assumptions about their effectiveness do not absolve the authors from exhausting them.16 In 

situations where a State party circumscribes rights of appeal with certain procedural 

requirements, such as time limits or other technical requirements, an author is required to 

comply with these requirements before he or she can be said to have exhausted domestic 

remedies.17 

8.7 The Committee observes that it has previously had an opportunity to assess the 

cassation procedure under the Civil Procedure Code, as amended by Federal Law No. 353-FZ, 

in particular circumstances of a specific group of communications.18 It notes, however, that, 

unlike those communications, in the present case, which concerns a different substantive 

matter involving civil proceedings for defamation, the issue before it relates to the author’s 

allegations that the domestic remedy in question was not available to him in the 

  

 13   European Court of Human Rights, Abramyan and Others v. Russia, paras. 29–53; Code of Civil 

Procedure of the Russian Federation No. 138-FZ, as amended by Federal Law No. 353-FZ, in force at 

the material time; and resolution of the Plenum of the Supreme Court of the Russian Federation of 

11 December 2012, No. 29, “on the application by courts of the norms of civil procedural legislation 

regulating proceedings in the court of cassation”, in force at the material time. 

 14 Celal v. Greece (CCPR/C/82/D/1235/2003), para. 6.3. 

 15 See, for example, Warsame v. Canada (CCPR/C/102/D/1959/2010), para. 7.4; and P.L. v. Germany 

(CCPR/C/79/D/1003/2001), para. 6.5. 

 16 See, for example, V.S. v. New Zealand (CCPR/C/115/D/2072/2011), para. 6.3; García Perea and 

García Perea v. Spain (CCPR/C/95/D/1511/2006), para. 6.2; Vargay v. Canada 

(CCPR/C/96/D/1639/2007), para. 7.3; S.C. v. Australia (CCPR/C/124/D/2296/2013), para. 7.8; and 

Leghaei et al. v. Australia (CCPR/C/113/D/1937/2010), para. 9.3. 

 17   Celal v. Greece, para. 6.4. 

 18   See Alekseev et al. v. Russian Federation (CCPR/C/134/D/2943/2017, CCPR/C/134/D/2953/2017 and 

CCPR/C/134/D/2954/2017), paras. 6.4–6.6; Ivanov v. Russian Federation 

(CCPR/C/131/D/2635/2015), paras. 6.3–6.5; and Savolyanen v. Russian Federation 

(CCPR/C/135/D/2830/2016), paras. 6.3–6.5; where the Committee assessed the new cassation 

procedure in the context of the rights of members of the lesbian, gay, bisexual and transgender 

community in the State party. The Committee arrived at a conclusion that the particular circumstances 

of those communications, involving the State party’s specific legislation; the application of that 

legislation by the authorities to public assemblies concerning lesbian, gay, bisexual and transgender 

issues; and related jurisprudence of domestic courts, including the Constitutional Court of the Russian 

Federation, rendered improbable a successful outcome for the authors under the new cassation 

procedure. The Committee thus found, in the circumstances of those cases, that the cassation 

procedure under the Civil Procedure Code was not to be considered a remedy that the authors were 

required to exhaust for the purpose of the admissibility of those communications.  

http://undocs.org/en/CCPR/C/82/D/1235/2003
http://undocs.org/en/CCPR/C/102/D/1959/2010
http://undocs.org/en/CCPR/C/79/D/1003/2001
http://undocs.org/en/CCPR/C/115/D/2072/2011
http://undocs.org/en/CCPR/C/95/D/1511/2006
http://undocs.org/en/CCPR/C/96/D/1639/2007
http://undocs.org/en/CCPR/C/124/D/2296/2013
http://undocs.org/en/CCPR/C/113/D/1937/2010
http://undocs.org/en/CCPR/C/134/D/2943/2017
http://undocs.org/en/CCPR/C/131/D/2635/2015
http://undocs.org/en/CCPR/C/135/D/2830/2016


CCPR/C/139/D/2824/2016 

8 GE.23-24298 

circumstances of the case due to the expiration of the procedural time limit, which was 

allegedly missed without any default on his part. 

8.8 In this regard, the Committee takes note of the author’s arguments provided in 

justification of his failure to lodge a cassation appeal before the Supreme Court, in particular: 

(a) that he did not have time to lodge the appeal due to the receipt on 2 June 2015 of the 

decision of the Moscow City Court judge, that is, on the last day of the six-month time limit 

(see para. 2.9 above); and (b) that the time limit was missed due to the lengthy examination 

of his case by the courts of appeal and cassation (see para. 5.1 above). The Committee notes 

in this respect that the time spent by the courts in considering cassation appeals was not to be 

taken into account in calculating the six-month time limit (see para. 8.4 above). It, therefore, 

does not find these arguments to be a convincing justification for his failure to lodge a 

cassation appeal before the Supreme Court. Concerning the author’s allegation as to the 

lengthy examination of his case by the court of appeal as justification for missing the time 

limit for a cassation appeal before the Supreme Court, the Committee notes that the six-month 

time limit began to run on the day following the adoption of the appeal ruling in the author’s 

case (para. 8.4). Thus, the Committee cannot accept this argument either and finds it 

irrelevant in this instance.  

8.9 The Committee further notes the author’s contention that an option to apply for a reset 

of the procedural time limit was open to him, however he decided not to avail himself of this 

opportunity, as it would have delayed the process in his case for several years and would be 

futile anyway for reasons specified in paras 2.9 and 5.1 above (specifically, the author refers 

to the alleged involvement of high-ranking officials in damaging his reputation through the 

contested news report and submits that it is unrealistic for ordinary citizens to obtain justice 

in the State party, especially in a dispute with a federal television channel). The Committee 

observes that these allegations are formulated in general terms and not based on concrete 

facts and evidence.  

8.10 Recalling its position to the effect that authors must avail themselves of all domestic 

remedies in order to fulfil the requirement of article 5 (2) (b) of the Optional Protocol, insofar 

as such remedies appear to be effective in the given case and are de facto available to them, 

the Committee considers that the author in the present case has failed to demonstrate that a 

cassation appeal before the Supreme Court was not available to him. Nor have valid 

arguments been provided to the Committee to justify the claim that the domestic remedy in 

question would have been ineffective. The Committee therefore considers that it is precluded 

by article 5 (2) (b) of the Optional Protocol from considering the author’s allegations under 

articles 14 (1) and 17 of the Covenant.  

8.11 The Committee further notes that the author, in his comments of 10 January 2017, 

31 July 2017 and 7 August 2017, raised a new claim under article 14 (2) of the Covenant. In 

this respect, the Committee recalls its jurisprudence in which it has stated that authors must 

raise all of their claims in their initial submission, before the State party is asked to provide 

its observations on the admissibility and the merits of the communication, unless the authors 

can demonstrate why they were unable to raise all of their claims simultaneously.19 In the 

present case, the author has not explained why his new claim could not have been raised in 

his initial submission. Accordingly, the Committee considers that that claim is inadmissible 

as an abuse of the right of submission under article 3 of the Optional Protocol.  

8.12 Finally, the Committee notes the author’s claims under articles 14 (6) and 16 of the 

Covenant. In the absence of any pertinent information on file, the Committee considers that 

the author has failed to substantiate these allegations for the purposes of admissibility. 

Accordingly, it declares this part of the communication inadmissible under article 2 of the 

Optional Protocol.  

  

 19   D.C. v. Lithuania (CCPR/C/134/D/3327/2019), para. 8.4; S.R. v. Lithuania 

(CCPR/C/132/D/3313/2019), para. 8.8; Jazairi v. Canada (CCPR/C/82/D/958/2000), para. 7.2; 

and S v. Australia (CCPR/C/137/D/2999/2017), para. 8.4. 

http://undocs.org/en/CCPR/C/134/D/3327/2019
http://undocs.org/en/CCPR/C/132/D/3313/2019
http://undocs.org/en/CCPR/C/82/D/958/2000
http://undocs.org/en/CCPR/C/137/D/2999/2017


CCPR/C/139/D/2824/2016 

GE.23-24298 9 

9. The Committee therefore decides:  

 (a) That the communication is inadmissible under articles 2, 3 and 5 (2) (b) of the 

Optional Protocol;  

 (b) That the present decision shall be transmitted to the State party and to the 

author. 

    


	Decision adopted by the Committee under the Optional Protocol, concerning communication No. 2824/2016*, **
	Facts as submitted by the author
	Complaint
	State party’s observations on admissibility
	Author’s comments on the State party’s observations on admissibility
	State party’s further observations
	Author’s comments on the State party’s further observations
	Issues and proceedings before the Committee
	Consideration of admissibility



